Reklamacja obuwia roboczego
Po blogu na temat obuwia roboczego, kolejny temat, aż ciśnie się na usta, a mianowicie - reklamacja obuwia roboczego. W tym temacie jest barwnie, kolorowo od wyobraźni reklamujących. Klienci prześcigają się w pomysłach jak wykorzystać czas reklamacji.
Z naszych obserwacji wynika (15 lat w branży), że wada wynikająca z błędów technicznych przy produkcji, wychodzi szybko- maksymalnie po miesiącu użytkowania obuwia i to powinna być główna przyczyna reklamacji, z praktyki wynika jednak, że tak nie jest.
Uporządkujmy to po kolei:
1. Dlaczego reklamujemy towar?
- 75% klientów źle dobrało buty do branży, co to znaczy?
Każdy przy zakupie obuwia roboczego powinien zasięgnąć informacji o produkcie, dopasować jego właściwości do wykonywanej przez siebie pracy.
Przykład z życia wzięty, dzwoni niezadowolony klient - kupił w naszym sklepie (jak podkreślił) drogie buty, po tygodniu przemokły. Chwila zastanowienia sprzedawcy - możliwe, że błąd techniczny produktu, ale potem pytanie do klienta- do jakiej pracy używał Pan obuwia? Uwaga, zdumiewająca odpowiedź - półbuty z siateczki syntetycznej, klient przeznaczył do prac wodno-kanalizacyjnych.
W takich momentach naszej pracy następuje chwila konsternacji, cisną się na usta niecenzuralne słowa, odpowiadamy jednak spokojnie - dobrze proszę przesłać buty do reklamacji itd...
Drodzy klienci, obuwie robocze będzie dobrze i długo służyć niezależnie od kosztu zakupu, gdy jest odpowiednio dobrane do specyfikacji pracy.
W przypadku powyższego przykładu, do prac wodno-kanalizacyjnych, powinniśmy użyć kalosza w kategorii ochrony S5 (całkowicie wodoodpornego) lub co najmniej trzewika S3, a jeszcze lepiej - trzewika S3 z membraną.
Ważna informacja, w naszym sklepie większość butów są butami niewodoszczelnymi, niewodoodpornymi, symbol S3 oznacza tylko podwyższoną wodoodporność, co to znaczy?
Przy dużej ulewie, dużych kałużach - buty Wam przemokną.
Wodoodporny w 100% jest kalosz, w 99% buty z membraną.
- 15% klientów chce wykorzystać czas reklamacji.
Okres reklamacji trwa 1 rok rękojmi od daty zakupu.
Ci klienci są najbardziej pomysłowi i jednocześnie najbardziej nieprzyjemni.
Buty przez nich nadesłane są mocno zużyte, brudne, uszkodzone mechanicznie.
Co to znaczy mechanicznie uszkodzone? - przetarte, często z zahaczonym materiałem wierzchnim obuwia.
W tej grupie klientów bardzo często towar wyeksploatowany jest na maksa.
Drodzy klienci pamiętajcie, że produkt pod wpływem upływu czasu i intensywności użytkowania eksploatuje się.
Zakładamy, że buty robocze w bardzo trudnych warunkach, powinny posłużyć nam przez ok 1 rok przy odpowiedniej impregnacji.
Często zdarza się, że klienci dzień przed utratą prawa do reklamacji, zwracają się do nas o wymianę obuwia z różnych przyczyn (niektóre absurdalne).
Taka reklamacja kończy się protokołem odmownym od producenta.
Co słyszymy wtedy od reklamujących? - ,, wydałem tyle kasy- za taki szajs...", o tym że but służył im przez rok nawet nie wspominają
W tej sytuacji wiarygodność, tego typu klientów jest mocno nadszarpnięta. Ci klienci bardzo często wystawiają złą opinię towarowi oraz naszej firmie.
- 10% reklamacji dotyczy źle dobranego rozmiaru.
Drodzy czytelnicy, klienci, buty nie są z gumy- nie zmniejszą się ani nie rozciągną. Jeżeli nie jesteście przekonani do rozmiaru, coś uwiera, uciska, nie kupujcie. But musi być wygodny dla nogi. W pracy spędzamy więcej czasu, niż w domu.
Przetarcia wewnątrz buta spowodowane są błędnym dobraniem rozmiaru. Reklamacji nie podlega błędnie dobrany rozmiar buta.
Nie ściągajcie także butów - ''butem o buta ''- po to są sznurówki i system BOA.
2. Co nie podlega reklamacji?
- źle dobrany rozmiar buta,
- brudne buty,
- buty wyprane w pralce,
Z dwoma ostatnimi punktami klienci mają największy problem.
Do każdego zakupu butów dajemy klientowi broszurkę ,,Zasady konserwacji obuwia". W skrócie- 2 najważniejsze informacje z ulotki: buty brudne i mokre nie podlegają reklamacji oraz butów nie wolno prać w pralce. Po reklamacjach wnioskujemy, że klienci nie czytają tej broszurki.
Pierwsze zdjęcie- but wyprany w pralce.
Drugie zdjęcie- przedstawia nowy but.
Buty wyprane w pralce nawet po 2 dniach od daty ich zakupu nie podlegają reklamacji!!!!
Dlaczego? Obuwie robocze w większości wykonane jest ze skóry licowej i nubukowej. Pralka powoduje zniekształcenia wewnątrz i zewnątrz buta, dlatego nawet jeżeli reklamacja dotyczy danej konkretnej przyczyny i normalnie podlega zasadnej naprawie, reklamacja nie zostanie przyjęta, z powodu wyprania obuwia. Poza tym domowe środki chemiczne powodują odbarwienia materiałów nawet tych syntetycznych.
Przykłady: jeden klient wyprał buty w proszku do białego, był zdziwiony, że nie przyjęliśmy reklamacji. Upierał się, zarzekał, że nie wyprał butów, tylko przetarł je mokrą ścierką. Drodzy klienci odoru proszku czy płynu do prania nie da się usunąć.
Obelg ze strony klienta pod naszym adresem było wtedy sporo.
Drugi klient- wyprał w płynie do koloru, choć jeden reklamujący przyznał się, że wrzucił buty do pralki, nie wiedział jak je wyczyścić.
Inny Pan zarzekał się, że wyczyścił buty ściereczką nawilżającą przeznaczoną do pupy niemowlęcia, stąd zapach płynu.
Buty brudne nie podlegają reklamacji, obuwie musi być czyste, musi odpowiadać podstawowym wymaganiom higienicznym przyjętym w obrocie.
Większość klientów nie dba o buty robocze, pamiętamy Panią, która przyniosła buty męża do reklamacji pełne błota. Poprosiliśmy o wyczyszczenie, a następnie wysuszenie. Oburzenie tej Pani nie znało granic, na końcu stwierdziła - to buty do roboty, to jak mają wyglądać?
Nasza praca momentami jest trudna....
- reklamacji nie podlega także towar, którego uszkodzenia wynikają z naturalnego zużycia, z otarć, przetarć szwów, zabrudzeń, zacieków i plam oraz na skutek uszkodzeń mechanicznych(zahaczenia, przedarcia)
- brak konserwacji obuwia
Tutaj też szerzej o tym wspomnimy.
O buty trzeba dbać, w szczególności o te robocze, gdyż są one mocniej eksploatowane, niż te noszone na co dzień, dlatego ich konserwacja jest niezbędna. Tuż po zakupie butów, klient powinien zastosować specjalnie przeznaczony do danego rodzaju obuwia preparat, który polecił sprzedawca. Konserwantem spryskujemy wszystko, od materiału wierzchniego po sznurówki.
Preparat sprawia, że materiał po oczyszczeniu z brudu, następnie zaimpregnowany, staje się elastyczny, będzie zatem bardziej odporny na przetarcia.
Codzienny brud i kurz przecieramy wilgotną ścierką i odstawiamy do całkowitego naturalnego wyschnięcia, nie używamy grzejnika, suszarki, czy bezpośredniego wystawienia na słońce.
Pamiętajcie też o tym, że brud i sól to czynniki bardzo niekorzystne, które obniżają żywotność naszych butów.
Jak często stosować impregnat?
Wszystko zależy od branży. W branży budowlanej obuwie impregnujemy dużo częściej, niż w pracy np. w magazynie.
3. Prawidłowa reklamacja
- reklamujcie produkt, gdy coś Was zaniepokoi, nie czekajcie, aż buty się rozpadną,
- przy reklamacji trzeba okazać się paragonem lub fakturą(dokumentem zakupu)
- produkt (buty) musi być czysty i suchy,
14 dni roboczych, tyle czasu trwa rozpatrzenie reklamacji.
Drodzy Klienci, gdy nie zgadzacie się z opinią wydaną przez producenta w protokole reklamacyjnym, macie prawo skontaktować się z Rzecznikiem Praw Konsumenta.
4. Zakończenie
Każdy towar klient ma prawo zareklamować, jednak NAJWAŻNIEJSZA ZASADA REKLAMACJI -TO ZDROWY ROZSĄDEK KLIENTA!